صبر کلید نورانی شدن قلب
تجربه ها و خاطرات من

دو شنبه 16 بهمن 1391
ن : کامی

صبر کلید نورانی شدن قلب

 

به نام خدایی که خداست حتی اگر ما نشناسیمش ، خداست حتی اگر ستایشش نکنیم ولی ما انسان نیستیم اگر او را نشناسیم و ستایشش نکنیم
امیرالمومنین در نهج البلاغه از قول پیامبر حدیث نیکویی بیان فرموده اند که بسیار در خور تامل است. ایشان می فرمایند:
گرداگر بهشت را امور ناگوار فراگرفته است و دورادور جهنم را امور لذیذ.(خطبه ی 176)
مولوی نیز در مثنوی حکایت کسانی را نقل می کند که میان ورود به آتش و ورود به آب متحیر شده اند. از میان کسانی که به پندار زیرکی ، بی درنگ به آب میزنند ، اما از آتش سر در می آورند ، و کسانی که فداکارانه به آتش می زنند و از آب سر در می آورند .
او به عکس شمعهای آتشی ست                                                می نماید آتش و جمله خوشی ست
معنای این سخن آن است که کسانی می خواهند وارد بهشت شوند باید از میان ناگواری ها بگذرند و با خواهشهای نفس خود مخالفت ورزند و کسانی که به دوزخ می افتند ، کسانی هستند که مجذوب لذایذ و خوشی ها می شوند.امام رضا (ع) در این زمینه می فرمایند:
کسی که طلب بهشت کند، اما بر شداید صبر ننماید، خود را استهزا کرده است.
کثیری از نعمتهای این جهان صورت وارونه دارند. در بادی سلوک تشخیص امور به ظاهر مکروه و به واقع گوارا ، از امور به ظاهر گوارا و در واقع تلخ دشوار است.اما رفته رفته هرقدر شخص در مسیر سلوک بالاتر می رود ، حقیقت امر را بهتر درمی یابد و حساسیت این تشخیص برای او آسان تر می شود.خداوند غیور است و از همین رو امور شریف و گرانبها را از دست نامحرمان و نااهلان دور می دارد ، یعنی آنها را گاه در پرده ی تلخی ها و مشقّتها می پیچد .لذا فقط کسانی می توانند از گوهرهای تابناک بهره مند شوند که دلیرانه در آن عرصه های دهشتناک گام بگذارند.
جهان ، صحنه ی امتحان الهی است و خداوند بندگان خود را به اموری می آزماید که شاید ظاهر طبع ناپسندی داشته باشند_ اگرچه باطنشان سراسر خیر است."امتحان"خداوند یعنی انکه وی بندگان را در کوره ی بلایا زیرورو می کند تا آشکار شود که چه کسانی اهل دلیری اند و جسارت پا نهادن به عرصه های سخت را دارند.
و شما را آزمایش می کنیم تا مجاهدان و صابرانتان را بشناسیم و حدیثتان را آشکار کنیم.(محمد،31)
البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می آزماییم و صابران را بشارت ده(بقره ،155)
این صابران کسانی هستند که معتقدند این جهان بر مدار سنجیده ای می گردد و مدیریتی دارد.
صابران به حقیقت(انا لله و انا الیه راجعون ) واقفند . به تعبیر امیرالمومنین :
وقتی می گوییم "انا لله"در واقع اقرار می کنیم که مملوک خداوندیم و به خودمان تعلق نداریم. و وقتی می گوییم "و ان الیه راجعون" اقرار می کنیم که هالک و فانی شئنده ایم.
و این سرمایه ی دیگری است که صبوران را در صبوری استوار می دارد. علم به وضع واقعی عالم و یقین به مدیریت حکیمانه خداوند و آگاهی از حقیقت هستی خویش.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: صبر-ایمان,



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جرف دل جوون 20 ساله و آدرس kami45.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.